Problémy sa vo firme vystupňujú najčastejšie počas krízy. Predísť tomu môžete tak, že budete myslieť na vašu firemnú kultúru a pravidelne ju analyzovať. Každá kríza sa však dá prežiť, ak ste na ňu pripravení. Ako sa teda pripraviť?
Vyškoľte svojich zamestnancov
Sú firemné krízy, ktoré sa dotknú viacerých firiem alebo odvetví, iné zatrasú len jednou – tou vašou. Patrí sem napríklad strata vášho najväčšieho zákazníka alebo kľúčového dodávateľa. Ale aj dlhodobo slabá likvidita, nevydarený produkt, do ktorého ste investovali veľa času a financií, ukradnuté know-how či ochorenie CEO v čele firmy, ktorá nebola pripravená na fungovanie bez neho, sa dá istým spôsobom zvládnuť. Prvým a najdôležitejším krokom je, aby všetci ľudia vo firme vedeli, čo majú robiť. K tomu budú potrebovať skúsenosti a právomoci konať bez zbytočného odkladu a takáto synchronizácia ľudí si vyžaduje roky príprav. Práve monitoring a neustála práca na rozvoji firemnej kultúry je to, čo vás a vašich zamestnancov pripraví na akúkoľvek krízu.
Zlaďte sa, ak je vás vo firme viac
Definovanie firemnej kultúry začína momentom, v ktorom ste sa rozhodli podnikať. Ak ste napríklad freelancer a vo firme pracujete len vy sám alebo sama, tak vaša firemná kultúra odzrkadľuje len vaše osobné hodnoty a prejavy správania sa. Ale akonáhle ste vo firme viacerí, firemná kultúra predstavuje mix vašich osobných hodnôt, čiže mix toho, čomu každý z vás verí a ako sa všetci prejavujete navonok. Vo firme s pár zamestnancami a jedným majiteľom, kde všetci sedíte v jednej miestnosti, akosi veľa vecí beží automaticky. Firemnú kultúru takejto firmy definuje jej majiteľ a zamestnanci preberajú niekedy vedome, niekedy podvedome jeho zvyky a model správania sa. Ak je majiteľov viac, zamestnanci preberajú zvyky a správanie sa toho z majiteľov, ktorý im je hodnotovo bližší, a možno aj aké správanie viac vyhovuje ich štýlu práce. Rôznorodé zmýšľanie u zamestnancov o firemných prioritách stojí vašu firmu zbytočné peniaze, čas a úsilie. Ich nezladené konanie a slabá komunikácia spôsobuje nedorozumenia, ktoré ľudí spomaľujú a berú im motiváciu k práci. Firemná kultúra je preto určite témou každej firmy a jej riešenie by malo byť vysoko na zozname priorít každého jej majiteľa.
Zavolajte si na pomoc odborníka
Z predošlého odseku teda logicky vyplýva, že nastavenie a rozvoj firemnej kultúry v menšej firme sú omnoho jednoduchšie, než tie v nadnárodných korporáciách. Práca s firemnou kultúrou má teda svoje pravidlá a postupy, do ktorých treba zohľadniť špecifiká firmy, jej históriu, charakter a zvyky jej kľúčových zamestnancov alebo spoločníkov. Najlepšie je nechať to na odborníka, pretože ak konzultujete svoju marketingovú stratégiu, účtovníctvo a dane s profesionálmi, urýchlite celý proces a svoj čas a energiu môžete venovať tomu, v čom ste skutočne dobrí. Práca s konzultantom môže byť jednorazová, alebo sa môžete dohodnúť na dlhodobej spolupráci – záleží to len na vás. V oboch prípadoch vám však konzultant môže nastaviť firemné hodnoty a ukázať spôsoby, ako používať firemné hodnoty pri robení rozhodnutí vo firme. Pri takýchto cvičeniach častokrát vyplávajú na povrch rôzne zložité situácie alebo dlhodobo prehliadané konflikty vo firme, a tak sa vám nestranný pozorovateľ, ktorým taký konzultant a človek zvonka je, hodí. Nemali by ste zabudnúť na dotazník pre zamestnancov, ktorý by mal byť zameraný na ich osobné hodnoty, potom hodnoty pozorované vo firme a hodnoty, ktoré by firme pomohli naplniť jej maximálny potenciál. Konzultant, ktorého si privoláte na pomoc, môže vo vašej firme zorganizovať aj workshopy a iné aktivity, na základe ktorých vám pomôže určiť firemnú kultúru.